skull

la santa muerte Fulfilled Requests

Santa Muete to stosunkowo nowy rdzenny ruch religijny, który powstał w południowo-zachodnim Meksyku. Koncentruje się na przywiązaniu do zmarłej bliskiej osoby. Został również poddany poważnej krytyce ze strony Kościoła katolickiego, państwa i środków masowego przekazu w obu Amerykach. Wielu uważa tę nową rdzenną religię za „nową erę”, „złą”, „kultową” lub „heretycką”. Wierzę, że jeśli więcej Amerykanów naprawdę zrozumie duchowość Santa Muete, może rozważyć danie jej szansy.

W całym Meksyku jest wiele miejsc, w których można znaleźć ołtarze Santa Muete. Na niektórych obszarach można znaleźć małe kamienne konstrukcje z małymi krzyżami. Kamienie te są zwykle na miejscu tylko przez kilka dni, zanim zostaną zburzone. Te meksykańskie ołtarze Santa Muete można znaleźć wzdłuż społeczności przybrzeżnych, takich jak Cancun, Playa del Carmen, Tijuana i Puerto Vallarta.

W innych rejonach Meksyku ołtarze Santa Muete są wbudowane w święte miejsca lub kompleksy. Ten rodzaj Santa Muete czci zmarłych i chroni ich przed złymi duchami. W tych kompleksach na trawniku znajdują się małe białe krzyże, a wewnątrz kompleksu znajduje się mały krzyż. Te kompleksy wielbicieli mają również małą świętą figurkę w czerwonym kapeluszu ubraną na biało i otoczoną aureolą.

W przeciwieństwie do bardziej tradycyjnego Santa Muete z Meksyku, wiele osób w Stanach Zjednoczonych i innych krajach praktykuje bardziej „oświeconą” wersję Santa Muete. Ci ludzie, zwani „Pilates”, czczą ducha zmarłych. Wierzą, że dusza ich zmarłych bliskich żyje w ich „ciale” lub esencji. Ten rodzaj Santa Muete nie jest tak destrukcyjny jak Santa Muete z Meksyku. Uważa się natomiast, że duch zmarłego pozostaje w „ciele” aż do powrotu do Nieba.

Niektóre kultury amerykańskie i europejskie, które praktykują, rozpieszczają się tańcem i modlitwą, aby zbliżyć się do zmarłych bliskich, czują się blisko zmarłego boga lub bogini, wykonując czynności, takie jak zabawa z ich prochami, czytanie ich epitafium itp. Na południu część Meksyku, niektórzy meksykańscy wielbiciele w Tijuanie i innych miastach niosą po ulicach popiół swoich zmarłych bliskich. Umieszczają go w doniczkach lub na schodach swoich domów. Ci meksykańscy wielbiciele wierzą, że ozdabiając się popiołem ze swoich posągów i świętych przedmiotów, zbliżają się do swoich ukochanych.

Inne przykłady ludowego świętego Santa muerte to m.in. brutalnie mordowani w kręgach przestępczości zorganizowanej. Niektóre z tych ofiar mają swoje ciała eksponowane podczas makabrycznych ceremonii, podczas których palą się je z całą oryginalną odzieżą i skórą. Ich ciała są następnie umieszczane w ozdobnych trumnach, zwykle znajdowanych w mieście Guadalajara. Ich prochy są następnie rozsypywane na placu, na którym odbywała się procesja pogrzebowa.

Niektóre z tych makabrycznych pokazów śmierci są tak realne, że szokują ludzi, którzy są ich świadkami. Inne są zgodne z kulturą meksykańską, co widać po tym, jak regularnie odprawiane są katolickie msze po śmierci, często z ciałem Chrystusa na podwyższeniu z przodu. Koncepcja Santa muerte była od dawna używana przez konserwatywnych chrześcijan do usprawiedliwiania zabójstwa każdej osoby związanej w jakikolwiek sposób z katolicyzmem, niezależnie od tego, czy jest to strona niewinna, czy winna. Nawet księża, którzy rzekomo poświęcili swoje życie dla Chrystusa, mogą zostać w ten sposób straceni i twierdzić, że zginęli za swoją religię.

We współczesnym Meksyku nie ma zorganizowanych rytuałów Santa muerte, a katolicy nie odprawiają żadnych rytuałów śmierci za zmarłych krewnych. Brak jakiegokolwiek centralnego kultu śmierci w kulturze meksykańskiej może mieć coś wspólnego z sukcesem kultu Santa Muerte, który wydaje się nie mieć nic innego, co mogłoby go powiązać z innymi tradycjami śmierci i ofiary. Bez względu na powód, jasne jest, że wizerunek Świętego Mikołaja jest głęboko zakorzeniony w historii i kulturze religijnej Meksyku, a także w meksykańskiej tożsamości. Nie wiadomo, czy Santa Muerte był prawdziwym, współczesnym świętym, ale nadal jest bardzo obecny w życiu Meksyku, zwłaszcza że wiele ludów Meksyku i innych krajów Ameryki Łacińskiej również stworzyło własne wersje kultu Santa muerte.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *